На недавно завршеном онлајн семинару Добра припрема за час – успешан час, једну од дискусија модератор је започео питањем: „Шта мислите о обрнутој учионици?“. Радознала (потискујући прву асоцијацију – ученици су учионицу окренули наглавачке), кренух да трагам по интернету за информацијама и о обрнутој, преокренутој, изврнутој, проактивној, флипнутој или учионици у огледалу (што су неки од превода оригинала – the flipped classroom) зачас пронађох неколико интересантних текстова, а у њима и одговор на питање: „Ко то, како и зашто жели да преокрене учионицу?“
Овога пута за све су „криви“ наставници који, користећи изузетне могућности ИКТ, желе да „преокрену“ учионицу и потпуно промене традиционални концепт наставе…
У најкраћем, преокренута учионица подразумева да се оно што се до сада радило у школи (предавање нових лекција), сада изводи код куће (путем видео снимака које су наставници креирали или преузели са бројних образовних сајтова), а оно што се радило код куће (израда домаћих задатака) сада се, у групи или уз помоћ наставника, ради на часу.
Занимљив и инспиративан концепт свакако, али намеће нека, не баш лака, питања. Колико наставника уме и има услова да креира оригиналне видео материјале? Колико нас може да искористи постојеће богатство образовних ресурса на интернету са својим (не)знањем енглеског језика, имајући у виду да их нема баш превише на српском језику? Имају ли сви наши ђаци рачунаре и интернет? Колико би њих било одговорно и одрадило свој део посла код куће? Да ли је оваква настава ослобађање или наметање нових обавеза наставницима? Ниједна образовна стратегија није савршена, али сама идеја ми се јако допала и једва сам чекала да видим пример неког таквог часа, реализованог у нашим школама.
Прилика за то указала се већ наредне недеље – у Регионалном центру у Нишу, 28. марта 2013. године, организован је приказ и анализа угледног часа математике, реализованог у „преокренутој“ учионици. Мислим да ни за кога није било изненађење што је тај час припремио и реализовао управо Саша Поповић, наставник информатике из Ниша, познат не само у Србији (по пројекту „YouTube припрема осмака за завршни испит“, помоћу кога се бесплатно припремило за завршни испит из математике преко 10.000 ученика), већ и у свету, као победник конкурса у Америци, са туторијалом у коме објашњава како снима YouTube клипове из математике.
Презентацији наставне јединице Графичка метода решавања система линеарних једначина са две непознате, реализованој на сасвим нови начин, присуствовало је око деведесет наставника, и то не само математике. Са својим колегиницама, Тањом Игњатовић и Снежаном Цветковић, и колегом Славољубом Вучићем, нестрпљиво сам очекивала да видим да ли је математика бар мало лакша и деци занимљивија, ако се учионица преокрене…
Приказ часа започео је кратким уводом и објашњењем концепта преокренуте учионице, односно флип часа – како је Саша, са својом колегиницом, наставницом математике, Иваном Радовић из ОШ „Душан Радовић“ у Нишу, превео the flipped classroom. Затим смо погледали једну од три видео лекције, које су ученици добили да код куће прегледају и науче, а након тога и видео записе и фотографије са часа, на коме су ученици, радећи у групама и у сасвим необичном окружењу (једна од група је координатни систем направила на поду), демонстрирали своје ново знање, решавајући различите врсте система линеарних једначина. Било је задовољство посматрати ученике који су били активни, укључени и посвећени решавању проблема, толико да се активност наставника свела на снимање, фотографисање и „држање канапа“ (помоћ у прављењу координатног система и „цртању“ правих по поду)…
Изјаве ученика потврдиле су да су деца су била одушевљена часом, наставници – аутори часа задовољни су што су остварили све циљеве часа, а и ми смо им, у евалуационим листовима, заслужено дали високе оцене.
Било је то један веома занимљив пример добре наставне праксе, који ме је уверио да преокренута учионица није нека „наопака“, већ врло корисна стратегија и да је, кад год је могуће (у зависности од предмета, наставне теме и доступног видео материјала (ако већ немамо оригиналан)), треба применити у настави.
Свима који желе више информација о преокренутој учионици, препоручујем да прочитају текстове:
Преокренута учионица, аутора Наде Пуртић,
Преокренута учионица, аутора Валентина Кулета,
и погледају прокренуту учионицу у „стрипу“ The Flipped Classroom Infographic
Наставници математике свакако треба да посете Сашин сајт Учи слободно Академија, на коме могу пронаћи видео клипове са решеним задацима за припрему завршног испита из математике и искористити их за припрему флип часова у првом разреду средњих школа.
Љиљана Жикић, наставник математике
(Прва фотографија у чланку преузета је одавде, а друга одавде)