Инклузија
„ИНКЛУЗИЈА је процес решавања и реаговања на разноврсност потреба свих ученика кроз све веће учествовање у учењу, културама и заједницама и све мању искљученост у оквиру образовања и из њега. Он обухвата промене и измене садржаја, приступа, структура и стратегија, са заједничком визијом која обухвата сву децу одговарајуће старосне доби и убеђењем да је редовни образовни систем одговоран за образовање све деце.”
(Дефиниција инклузије које даје УНЕСКО потиче са конференције у Саламанки , 1994. године, и ставља нагласак на то да је инклузија покрет који је у директној вези са побољшањима образовног система као целине)
Инклузија подразумева право све деце на образовање, у складу са њиховим потребама, почевши од претшколског узраста, до високог образовања.
Она обухвата:
- децу са сметњама у развоју
- децу са инвалидитетом
- децу из маргинализованих група
- даровиту децу.
Уколико желите да о инклузији и индивидуалном образовном плану сазнате више, можете то учинити претраживањем бројних сајтова који се баве инклузијом. Ми смо издвојили неколико до њих, а вама остављамо да после прегледа понуђених линкова, наставите истраживања и, уколико пронађете нешто што сматрате вредним, поделите то са нама (слањем одговарајућег линка мејлом).
Крените за почетак, од одличног сајта ИТ за инклузивно друштво – http://www.inkluzija.org, са кога је преузета и фотографија у прилогу.
Уз остале информације које сајт нуди, препоручујемо:
1. чланак Инклузија, шта је то?,
2. Водич за унапређивање инклузивне образовне праксе,
3. презентацију о изради индивидуалног образовног плана: Izrada IOP-a u 16 koraka и
4. богату biblioteku korisnih sadržaja.
На сајту ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАЊЕ – http://inkluzivno-obrazovanje.rs, у тексту:
1. Дефиниције инклузивног образовања (Valentina Zavišić, Nataša Milojević: Inkluzivno obrazovanje = uspešan obrazovni sistem : Profesionalne kompetencije za inkluzivno obrazovanje, Pančevo, 2011.), можете прочитати какав је правни оквир инклузивног образовања у нашем образовном систему, које су обавезе образовних установа у његовом развијању, као и погледати редослед поступака, корак по корак, које су школе у обавези да спроведу, према Закону о основама система образовања и васпитања (члан 77 и члан 98) и Правилнику о ближим упутствима за утврђивање правана индивидуални образовни план, његову примену и вредновање. Текст у целини можете да прочитате ОВДЕ.
Са истог сајта преузели смо и следеће, веома корисне приручнике и водиче:
2. „Инлузивно образовање: често постављана питања“, аутор Снежана Лазаревић
3. Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана
4. Приручник за запослене у вртићима и школама: примена и унапређење инклузивног образовања у Србији
а на страници Ресурси можете сазнати који је мађународни правни оквир инклузије, којим законима и правилницима је регулисано њено спровођење, осим понуђених прочитати и друге корисне приручнике, домаћу и страну литературу…
На сајту Министарства просвете, науке и технолошког развоја детаљно је образложен процес инклузивног образовања у Србији и дата су детаљна упутства за његово спровођење.
Приручници, водичи и други одабрани материјали за читање доступни су вам на страници Литература. са које издвајамо прилог:
1. ИОП за даровитог ученика Ане Алтарас Димитријевић.
Препоручујемо и књигу „Увод у инклузију“, аутора Ненада Сузића, преузету са сајта Dete Plus.